Dans

Muziek

Theater

Voorstellingen Theatereducatie Foto's

Stichting de Lichting maakt voorstellingen vanuit de opvatting van het spelerstheater. De speler is ook maker, en is niet ondergeschikt aan auteur, regisseur, choreograaf of componist. Het lichaam staat centraal: een gebeuren in maken, repeteren en verwerkelijken voor publiek. Spelen met de wetten van theater, nieuwe betekenissen vinden in het spel, en nieuwe beleving. Muziek, tekst, dans, fysiek theater en toneelbeeld: door de spelers gemaakt, de spelers op het lijf geschreven, de uitvoering als gebeurtenis. Spelen en improviseren: op basis van studies, van vormen en spelregels, naar analogie aan het aloude Comedia dell' Arte.

Voorstellingen

"Vliegen en Kunstwerk", "Het Labirint", "Spitsuur in Caïro" en straatvoorstellingen. Voorstellingen over thema's als "schuld", "taal", en "veroordeling", die in een intensieve samenklank van de verschillende disciplines (muziek, dans, mime, tekst, toneelbeeld) in het spel worden gebracht. Vanuit gezamenlijke motieven en ritmische gegevens een samenspel van de grond tillen en er lichtheid aan geven. Gegevens doorgronden en repeteren, en dan in de uitvoering tot een werkelijkheid brengen, telkens opnieuw, in compositie en improvisatie.
Uitgaande van de motieven van deze multidisciplinaire zaalvoorstellingen speelt Stichting de Lichting ook straatvoorstellingen in Frankrijk of Italië. In 2008 en 2009 zijn er muziektheatervoorstellingen gespeeld op het zomerfeest in Origne (Zuid-Frankrijk): "Pourquoi le Choix" en "Une Journée à la Plage" Voor de zomer van 2010 zit het in de pen om met meer spelers daar te spelen (vijf musici, een danser en een mimespeler), en uitvoeringen te geven op verschillende podia, en ook op straat.

Theatereducatie

Maya Schwantje heeft de Mime-opleiding gedaan aan de Theaterschool Amsterdam en geeft theatercursussen en -workshops aan diverse groepen. Fysiek spel heeft de nadruk; spelen met lichaamstaal; mime techniek wordt ingezet om lichaamstaal in theater kracht en kwetsbaarheid te geven. In het kader van het spelerstheater staat zelf maken centraal, ook het zelf schrijven van tekst of van mimografie. In het theatrale leer- en maakproces is er veel aandacht voor ritme / timing en voor spelen vanuit lichaamsbesef, zodat er ruimte is voor nieuwe vondsten, nieuwe betekenissen en nieuwe beleving. De geleerde speel- en maakvaardigheden krijgen hun verwerkelijking in een eindpresentatie of voorstelling.

Otomob

Otomob Otomob