Dans

Muziek

Uppertunes muzikanten

Voor boekingen of informatie bel Maya Schwantje:
overdag 020-6793278 of 's avonds 020-6945497

stichting.de.lichting@gmail.com

Gerard Fritsma (contrabas) componeerde theatermuziek, muziek bij dansvoorstellingen, en muziek voor de groepen Quax: een formatie die een cross-over stijl hanteerde tussen jazz en Afrikaanse muziek, en voor de groep Het zweet van god, waarmee ook een muziekproject is uitgevoerd op het festival Saint Louis Jazz, met aansluitend een tournee door Senegal.
Als bassist speelde Gerard Fritsma niet alleen in genoemde groepen, maar ook in het Kwiek-en-vief-uit-bed-collectief en de Phil Cleanhead Blues Band.
In de Uppertunes vervult de bas een dubbelrol. Enerzijds is daar de solide harmonische en ritmische basis, anderzijds vervult de bas een belangrijke melodische rol.
De tournee van de Uppertunes naar Burkina Faso en Benin, met een optreden op het festival Jazz a Ouaga, en diverse optredens in samenwerking met plaatselijke musici, was inspirerend voor compositie en contrabas spel.

Peter van Raamsdonk (drums) heeft vanuit een enorme kennis van de jazztraditie een speelstijl ontwikkeld die aansluiting vindt bij drummers uit de hardbop school en de meer geïmproviseerde stijlen als freejazz en nujazz . Als leider van een Bigband die vooral de ruimte kiest is het haast een vereiste om om te kunnen gaan met een zeer breed scala aan interpretatiemogelijkheden en Van Raamsdonk is ondertussen gepokt en gemazeld in, doch niet dogmatisch gelieerd aan 'Het Open Spelen'. Door zijn scherpe voorstelling van het klankspectrum van het jazzslagwerk, is het stimuleren, impulsiveren en verbreden van muzikale bandbreedte een uitgangspunt geworden.

Erik van der Weijden (altsaxofoon) hanteert een heldere, lyrische speelstijl.

Dirkjan de KoningStudeerde aan het Conservatorium te Amsterdam en de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem. Is werkzaam als docent aan diverse muziekscholen.Speelde met het Deep River Quartet (0.a. op het North Sea Jazzfestival), het Patrick Sedoc Trio (jazz) en Shades of Sound ( met Johnny Tevreden en Mark Milan). Tegenwoordig werkzaam met Tipico Tampoco (salsa), Kuifje in Afrika en de Jewhisch Music band (klezmer).

Ton Mulders (gitaar) studeerde klassiek gitaar aan het conservatorium van Amsterdam maar legde zich daarn meer toe op flamenco en creeërde daarin een eigen idioom. Later volgde tropenjaren met de funkformatie '20 Brothers House' waarmee Ton vele concerten en tournee's in Europa deed. Thans speelt Ton in veel verschillende groepen en houdt hij zich bezig met de diverse verschijningsvormen van het gitaarspel.

Frank Stolwijk (tenor) studeerde aanvankelijk klassiek klarinet in Alkmaar, maar kon geen weerstand bieden aan de verlokkingen van de ruige tenorsaxofoonsound. Deze liefde bracht hem tot grote muzikale hoogtes. Frank is tevens begenadigd kunstschilder en beroepshavle kenner van het Alkmaarse stratenplan.

Bart van Helsdingen (drums) deed vele schoolconcerten op soloslagwerk, de laatste jaren met ondersteuning van video. Als drumsoloist veel geprezen. Tegenwoordig drumt hij in het trio van Robert Rook.

Adama Keita (kora) studeert aan het conservatorium van Bamako en is een veelgevraagd muzikant in Mali. Hij reisde ook diverse malen naar België, Nederland en Frankrijk om concerten te geven.

Issa Dembele (ballophon en djembe) leidt eigen professionele groepen in Segou waarmee hij veel optredens doet.