Dans

UPPERTUNEShet Zweet van GodQUAX

QUAX - Sweet 16:

Download Sweet 16

QUAX was aanvankelijk bedoeld als theaterproductie maar is gaandeweg het opstartproces veranderd in een muziekgroep. De muziek en teksten zijn geschreven door Gerard Fritsma.
De bezetting bestond uit de volgende personen:

• Annemieke Kruijswijk - zang
  • Erik van der Weijden - altsaxofoon
  • Lothar Ohlmeijer - tenorsax en basklarinet
  • Steef Vellinga - gitaar
  • Peter Arends - gitaar
  • Gerard Fritsma - contrabas
  • Bart van Helsdingen - drums

Een aantal meer filosofische uitgangspunten maakte de groep uitstekend geschikt voor het vertolken van composities.
De dubbele gitaarbezetting, het combineren van twee blazers en het inzetten van stem, noopte de componist en spelers tot een aangepaste interaktie. Zo maakte het afwijken van de gebaande paden qua bezetting en qua muziekstijl het nadenken over de eigen rol in het gezelschap en het steeds opnieuw interpreteren van het materiaal, tot noodzaak. De ervaringen van de reizen naar Afrika die aantal van de groepsleden had gemaakt, was een van de filosofische uitgangspunten voor deze groep. Het steeds herinterpreteren van gebeurtenissen en het vervloeien van de uniek geachte persoonlijkheid met de onverwachte omstandigheden die op deze reizen plaatsvond, heeft noodzakelijk zijn weerslag op de muziek en het functioneren van de participanten.

Het improvisatorische karakter van de composities gold niet alleen de blazers maar was ook van toepassing op de zang, de gitaren, de bas en drums. Improvisatie als uitgangspunt.
De composities legden een basis voor het verdere verloop van het stuk, maar de feitelijke invulling lag in handen van de spelers. Een sfeer, gebaseerd op afrikaanse ritmiek, die complex is maar strikt in elkaar past geeft slechts een richting aan.

Het karakter van de teksten heeft connecties met reisliteratuur zoals die in de boeken van Paul Bowles, Redmond O'Hanlon en Mary Kingsley beschreven staat. Grote schrijvers die de absurditeit van het bestaan beschrijven waarin de waanzin en onbegrijpelijkheid hard kunnen ingrijpen; met niet alleen pijnlijke resultaten maar soms ook zeer grappige of ontroerende momenten. De zekerheden van het geleefde leven staan niet alleen op losse schroeven, maar worden keihard onderuit gehaald. Is er een bedoeling? Waar wordt betekenis gecreëerd in omstandigheden waar geen kader of concept geldt?
Enkele vragen die de reizen en ook de groep QUAX begeleidden.

QUAX - Beans behind screens:

Download Beans behind screens

QUAX - Perifright

Download Perifright

QUAX - Sanddance

Download Sanddance

QUAX - Valse Africaine

Download Valse Africaine

Vanuit Stichting de lichting zijn diverse muziekgroepen aktief (geweest); o.m. QUAX en het 'Zweet van God'. Met de laatste groep is een tournee door Senegal ondernomen en zijn er diverse optredens geweest in Nederland, maar ook in Italië, Duitsland en Frankrijk.

Het nieuwste project heet de Uppertunes. Kijk voor meer informatie bij De Uppertunes